Az iskolás gyerekeknek a nap nagy részében az otthon megszokott egyéni bánásmód nélkül kell boldogulniuk. Akkor könnyű az iskolakezdés, ha a gyerek képes elvegyülni egy nagyobb csoportban, és akkor is folytatni tudja a tevékenységét, amikor nem ő áll a figyelem központjában. Járatosnak kell lenni a társas életben, hogy kérni tudja, amire szüksége van, önbizalomra van szüksége, hogy a nehéz dolgokkal is megpróbálkozzon, és elviselje a bírálatot.
Gyakorlati szinten képesnek kell lennie egyedül dolgozni, összpontosítani, figyelni, megérteni dolgokat és egy helyben ülni hosszú ideig. A magabiztos gyerekek könnyebben megbirkóznak ezekkel a feladatokkal, főleg ha önállóságra szoktatták őket.
Változó menetrend: Amikor a kicsi először tanul valamit, állandóan dicséretre van szüksége. Így könnyebben megérti, mit kell tennie, és érzi, hogy a szülei elégedettek. Ha azonban a későbbiekben is minden egyes alkalommal megjutalmazzuk a gyereket, a dicséretért fog dolgozni, nem az ügyesség vagy a jól végzett munka öröméért.
Mielőtt iskolába mennének, a kicsiknek meg kell tanulniuk megbirkózni a változó dicsérettel. Minél többet dolgozik egyedül a gyerek, annál inkább képesnek kell lennie saját magát dicsérni. Mutassák meg neki, hogy csinálja. Biztassák, hogy veregesse vállon magát, és mondja saját magának, hogy "igazán ügyes voltam". Semmi oka sincs erre, ha a szülei mindig beleavatkoznak. Meg kell tanulnia, hogy a jutalomra gyakran várni kell.
Figyelje, mit mondanak a gyerekek: A tett ékesebben beszél, mint a szó. Nézzen a gyerekre, amikor beszél, hajoljon közel hozzá, hogy lássa, tényleg érdekes, amit mond. Soha ne vonja kétségbe a szavai igazságát, vagy az élményei valódiságát. Ha kimondjuk, amit érzünk, javítunk a dolgon, nem rontunk. Időnként a felnőtteknek vissza kéne fogniuk magukat, és meg kellene védeniük a gyerekeket az indulataiktól. Ha azonban mindig elnyomjuk az érzéseinket, a kicsik nem fogják tudni, hogy mások is lehetnek dühösek, izgatottak vagy rémültek. Ez a tudat segít megbirkózni az érzelmekkel. Ha a gyerek feldúlt, mutasson együttérzést. Az együttérzés hatására a kicsi kiűzi a szervezetéből a rossz érzéseket, ami mindig jobb megoldás, mint úgy tenni, mintha nem is léteznének. Ez még a felnőtteknek is nehézséget okoz. Mondja ki, amit a gyerek érez, ezzel segít neki tisztázni az érzelmeit. Az első lépés a nagyvilágba ijesztő lehet.
Próbálkozz tovább: Bármilyen szavakkal mondja is, biztassa a gyereket kitartásra. Ha elsőre nem sikerül, próbáld meg újra. Amíg a kicsi otthon van, a szülei mindenben segíthetnek neki. Gyakran könnyebb segíteni, mint küszködni hagyni. Ha azonban mindig közbelépünk, nem hagyjuk a gyereket tanulni, és elvesszük a kedvét a komoly kihívásoktól.
Dolgom van: Ha arra tanítjuk a gyereket, hogy mindig mindent hajlandóak vagyunk félretenni a kedvéért, másoktól is ezt várja el. Előbb-utóbb meg kell értenie, hogy időnként mindenkinek joga van elsőnek lenni, és utolsónak is lennie kell valakinek. Nem volna helyes minden alkalommal azt válaszolni a gyereknek, hogy nem érünk rá foglalkozni vele, de az sem jó, ha soha nem mondunk neki nemet. A valódi önállóság azon alapul, hogy mindenkinek vannak jogai.
Önbizalom és biztonságérzet: A biztonságérzet az önállóság alapja. A családja szeretetében biztos gyermek tudja, hogy a szülei ott vannak, ha kell, és azt is, hogy ha elmennek, vissza fognak jönni. A biztonságérzet mindenekelőtt az a tudat, hogy bármit tesz vagy nem tesz a kicsi, a szülei feltétel nélkül, kizárólag önmagáért szeretik.
Függőség és önállóság: A kisgyerek szeretete feltétel nélküli. Nehéz elfogadni, hogy nem maradhat így örökre, főleg ha a szülőnek korábban nem volt sok szeretetben része. Az a szeretet azonban, melytől eleinte kivirágzik a kicsi, fojtogatóvá válhat, ha az ember nem fogadja el, hogy nőnie és változnia kell. Nem szereti kevésbé a gyerekét az, aki önállóságot engedélyez neki: jobban és önzetlenebbül szereti őt.
A megfelelő hely és idő: A gyerekek szeretik ismételni a dolgokat, ez biztonságérzetet nyújt nekik. Szívesen hallgatják újra és újra ugyanazt a mesét, egy hétig is ugyanazt a pólót viselnék. Ezek révén a megszokások révén könnyebben megtervezhetjük a napunkat. Minden délelőtt 11-kor felfordulást lehet csinálni, ebéd után van a bevásárlás. Sőt mi több, a mindennapos rutin biztonságérzetet nyújt. A gyerekek szeretik tudni, hogy mi történik velük. Még ha el is mondjuk nekik az aznapi tervet, akkor is elfeledkezhetnek róla. A változatlan napirendre könnyebb visszaemlékezni, és nagyobb biztonságban érzik magukat a kicsik.
Tevékenykedés és nyugalom: A gyerek biztosan népszerűtlen lesz, ha rohangászik az osztályteremben, amikor dolgoznia kéne. Ha nyugodt és lármás időszakokra osztjuk a napot, a gyerek megtanulja akkor kiereszteni a gőzt, amikor alkalma van rá, és egy helyben tud maradni, ha ez a feladat.
***
"Jó anya" vagyok?
Ezt a kérdést gyakran halljuk, de még többször tesszük fel magunkban, sőt akkor is felmerül bennünk, amikor tudatosan nem is gondolkodunk erről.
D.W.Winnicott szerint eleve nem létezik „jó anya”. Amire törekedhetünk az az „elég jó anya”-ság elérése.
részletek (katt ide)
Hogyan rontsd el gyermeked jövőjét?
1. Kezdd el idejében gyermeked minden igényét teljesíteni!
Így egyre inkább elhiszi, hogy a világ köteles őt kiszolgálni.
2....
részletek (katt ide)
Varázsecset számitógépes kifestő- és rajzprogram.
Kifestő- és rajzolóprogrammal kiszínezhető több mint 40 kép, árnyjáték, szám- összekötő, és meglepetés rajzokat lehet készíteni az egész családnak és ismerősöknek is! A rajzolásban végig hangos magyarázat segít.
részletek (katt ide)
Játékos képességfejlesztő oktatóprogramok.
Az óvodásoknak készült program szórakoztató, ugyanakkor fejlesztő feladatokat tartalmaz: megmozgatja a fantáziát, fejleszti a figyelmet, az összpontosítást, a beszédkészséget, valamint a gondolkodás alapjait: az analízist–szintézist, a csoportosítást és a fogalomalkotást.
részletek (katt ide)
Személyiségtípusok
Ranschburg Jenő: Személyiségtípusok
Szangvinikus, kolerikus, melankolikus, flegmatikus típus...
részletek (katt ide)
Logikai készlet.
Hangyácska CD-ROM logikai készlet.
részletek (katt ide)
Játékos oktatóprogram.
APRÓFALVA- Játékos CD-ROM oktatóprogram a 4-8 éves gyerekeknek.
részletek (katt ide)
Egyszervolt.
Mesék, versek, dalok, könyvek, játékok, animációk, kreatív, esti mese.
részletek (katt ide)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése