forum icon

Diszlexia, diszgráfia - olvasási zavar, írászavar II.


Átok vagy áldás?
A diszlexia nem betegség, hanem inkább a gondolkodás, az észlelés és a tanulás, tehát általában az információfeldolgozás egy más formája. Köszönhetően az eltérő gondolkodásmódnak a diszlexiások egy része egyes területeken az átlagnál sokkal tehetségesebb. A diszlexiások nem szavakban, hanem képekben gondolkodnak, gyorsan felismerik a jelenségek mögötti struktúrákat, hamar felismerik a problémákat. Képzeletük gazdag, kíváncsian, kreatív és intuitív módon viszonyulnak a világhoz. Mindennek köszönhetően a diszlexiások között sok tehetséges képzőművésszel, politikussal, színésszel, tudóssal, feltalálóval, zenésszel találkozhatunk.

Lelki problémák:
Az iskolák, és az oktatási rendszer csak a mérhető teljesítményt – írást, olvasást, számolást – tudják értékelni, az attól eltérő tehetséget nem, ezért a diszlexiások az iskolában általában sok kudarcot szenvednek el. A pedagógus gyakran nem ismeri fel a tanulási zavart, a gyermek pedig természetesen tudja, hogy teljesítménye elmarad az elvárttól és ennek megfelelően lustának, rosszabb esetben butának fogja tartani magát. A gyermek gyakran szorong, esetleg agresszívvá válik. A kezelés nélkül maradó diszlexiások önértékelése általában rossz, önképük negatív, ennek következményei pedig egész életükre kihatnak: mivel a gyermek lemarad, kisebb az általa elsajátított tudásanyag, ezért általában alacsony végzettséget igénylő szakmát választ, ahol az olvasással járó feladatok elkerülhetőek. Nagyon fontos, hogy a tanulási zavart időben felismerje a szülő vagy a pedagógus, és a gyermek megfelelő kezelésben részesüljön.

Hogyan segítsen diszlexiás gyermekének?
A diszlexia nem betegség, nem is fogyatékosság. Fontos, hogy a szülő gyermekét olyannak fogadja el, amilyen. Dicsérje, bíztassa, amikor csak lehet, és ne keserítse el, hogy más gyerekek esetleg ügyesebbek, könnyebben veszik az akadályokat. Keresse meg azokat a területeket, melyeken a gyermek kiemelkedőt tud alkotni, és hagyja, hogy kibontakoztassa képességeit. Ne hasonlítsa a gyermeket másokhoz. Természetesen gyakorolni is kell a gyermekkel, de fontos, hogy a gyakorlás érdekes, változatos legyen, ne váljon monotonná. Minden gyakorlat legyen rövid, az esetleges ismétlés nagyobb időközönként történjen. A gyakori szünetek, a nem tanulási célú közös játékok mellett a gyermek sikerélményhez juttatása is elősegíti fejlődését.

Mit tehet diszlexiás gyermekéért?
Fontos, hogy a szülő logopédushoz forduljon, ha az egyébként értelmes, okos gyermeknek aránytalanul nagy nehézséget jelent az olvasás elsajátítása, az iskolával járó kötelezettségek teljesítése. A logopédusok általában a helyi nevelési tanácsadóban dolgoznak, de vannak települések, kerületek, ahol valamelyik iskolában, vagy önálló logopédiai intézetben érhetők el. Az iskola pedagógusai pontos információval tudnak szolgálni. A diszlexia kezelését a logopédus végzi, az ő feladata, hogy feltárja a diszlexia okát, és tüneteit, és hogy kidolgozza az ennek megfelelő terápiát.

Fejlesztés otthon:
A diszlexiás gyerekek számára az iskola, az órák nagy terhet jelentenek, ezért mire hazaérnek, nagyon fáradtak. Éppen ezért nem tanácsos a gyermeket azonnal ismét füzet vagy könyv elé ültetni, hasznosabb előbb egy rövid, a szülőkkel együtt végzett mozgás. Nagyon hasznosak a mozgásfejlesztő gyakorlatok, melyek segítségével a gyermek ellazulhat, oldódhat, játszhat. Ilyenek például az indiánszökdelés, a különböző egyensúlyi gyakorlatok, az ugróiskola, az ugrókötelezés, az ugróasztal vagy a célbadobás. Nagyon fontos, hogy ezek a játékok valóban játékok maradjanak, ne legyen teljesítménykényszer alatt a gyerek.

Javíthatóak a nyelvi képességek a gyermek muzikalitásának fejlesztésével. A szülő tapsoljon le egy egyszerű ritmust gyermekének, ő pedig tapsolja vissza, utánozza. A gyermek kedvenc dalait kísérjék dobolással. Játszanak „Erre csörög a dió”-t, vagy más hasonló játékot. A szülő meséljen gyermekének 10-12 éves koráig esténként elalvás előtt. Ez segíti a memória, a szókincs, a szövegértés, a képzelet és a fantázia fejlődését, arról nem is beszélve, hogy így a gyermekkel való kapcsolat is elmélyülhet.

Diszlexiás az Ön gyermeke?
Teszt óvodás gyerekek szüleinek, mely kérdőívből személyes vizsgálat nélkül kaphatunk tájékoztató jellegű kiértékelést.
részletek (katt ide)

Az olvasás - írás zavarairól.
Oka lehet a beszédközpont szervi vagy működéses sérülése, mely elsősorban a látási, hallási ingerek felfogásának és azok kapcsolatainak zavarában jelentkezik.
részletek (katt ide)

A diszgráfia tünetei.
A diszgráfia a tanulási zavarok egy formája. Gyakran társul a diszlexiával. Tünetei megnyilvánulnak az íráskészség gyengeségében, valamint helyesírási hibákban.
részletek (katt ide)

Diszgráfia és helyesírásgyengeség.
Egy súlyos diszlexiás - diszgráfiás gyermek esetében az írás - helyesírási zavarok leküzdése sok esetben sokkal nehezebb feladat, mint az olvasás elsajátítása.
részletek (katt ide)

A diszgráfia
Ötödik osztályos diszgráfiás fiúgyermek diktálás utáni kézírása:
részletek (katt ide)

Diszlexia, a tanulási zavarok egy formája
Egy fővárosi általános iskola első osztályában 20-25 gyerek közül átlagosan két - három küszködik komoly olvasási, írási, számolási gonddal. Egyre több iskolában ismerik fel a diszlexia, a diszgráfia és a diszkalkulia nem lustaság vagy butaság, hanem sérülés okozta állapot. A diszlexia nem az iskolapadban kezdődik.
részletek (katt ide)

Diszgráfia és Diszkalkulia
Hogyan ismerhető fel egy gyerekről, hogy tanulási zavara van? Mikor derül ez ki - akár már óvodában is mutatkoznak ennek a jelei? Hogyan segíthetünk?
részletek (katt ide)

2 megjegyzés:

  1. Ϲοngгatulationѕ on posseѕsing certaіnly one amоng оne of
    the vital sophіsticаtеԁ blogs
    Iѵе aгrive thгoughout in ѕome tіme!
    Its just amazing hоω much yоu'll be able to take into account away from a thing principally simply due to how visually stunning it is. Youve place collectively an ideal blog site house, great graphics, motion pictures, layout. That is certainly a should-see web site!
    my site :: cheap used cars for sale in columbus ohio

    VálaszTörlés
  2. Ajánlom a következő szakemberek nagyszerű kiadványait gyakorlóit: Szarvasné Tóth Bernadett, Gergényiné Németh Erika - Dr. Szamosiné Nagy Sára

    VálaszTörlés

Küld el nekünk óvodás gyermeked fotóját és megjelentetjük! - képek itt